torsdag 19 maj 2011

Underbar matematik!

Vi planerar att starta ett nytt nyhetsbrev till hösten med tema matematik. Det är en tanke vi äntligen genomför, för vi har burit på idén länge. Den 9 september planeras premiärbrevet att skickas. Men det var just det där med att skickas, till vilka ska brevet skickas? Vi har över 70 000 prenumeranter på våra nyhetsbrev, men breven är inte läroämnesspecifika. Vem undervisar i matematik och vem i idrott eller franska? Givetvis faller hela idén med ett matematikbrev om vi inte skickar till de som är intresserade av att få ta del av nyheter inom just det fältet. Men vi får gräva där vi står, så i nyhetsbrevet för grundskolan som skickades i morse skrev vi om det nya brevet. För enkelhetens skull angav vi min maildress dit alla gärna fick maila för att anmäla sitt intresse av matematikbrevet som vi har döpt till Underbar matematik. Jag vet inte varför jag tänkte så, men jag trodde att jag kanske skulle få 20-30 mail. Helt hanterbart. I morse kl. halv nio hade jag 140 nya prenumeranter anmälda, den första hade mailat sitt intresse kl. 04.46! Kvart i fem! Och under hela dagen idag fortsätter min mailbox att fyllas av engagerade lärare som vill prenumerera på matematiknyheter. Är du en av dem så maila gärna du med, du når mig på birgitta.hartzell@skolporten.com
Så, problemet med utskickslistan är löst och den 9 september satsar vi på att sända iväg premiärbrevet, fullt av härlig matematik!


//Birgitta Hartzell

onsdag 4 maj 2011

Bra lärare ska ha bra löner...

Bra lärare ska ha bra löner, tänk om man skulle säga att bra läkare ska ha bra löner nej, så kan man inte resonera, skriver Emanuel Karlsten direkt från Lärarnas Riksförbunds stämma. 

Eller så kan man det. I Michael Moores film "Sicko" om hälsosystemet i (bl a) USA och Storbritannien, framkommer att engelska läkare faktiskt får bonus för om de lyckas få sina patienter gå ner i vikt eller sluta röka.


Det är viktigt att våra barn erbjuds en likvärdig utbildning i det här landet, såväl som sjukvård. Men vid utbildning tangerar vi dessutom vid något ännu viktigare, grundläggande demokratiska fri- och rättigheter. Barnens möjlighet att erövra världen. Jag inser att den svenska skolans bristande kvalitet säkerligen beror på reformtrötthet, ibland usel politisk styrning och kassa styrdokument, men jag tror också att det finns lärare därute som aldrig borde ha blivit det, och som kanske egentligen inte ville, när det kom till kritan. Jag är också övertygad om att det finns lärare därute som alltid har lyckats prestera, oavsett, eller trots, förutsättningarna i verksamheten. De har bara aldrig belönats för det. Är det inte dags för det nu?

//
undrar  Hedda Lovén