torsdag 18 december 2008

Varför vi är så upphängda på avhandlingar

I morse fick jag frågan från en professor varför vi är så upphängda på avhandlingar när den mesta och den bästa forskningen bedrivs av seniora forskare. Forskare som varit handledare till dessa avhandlingar. Frågan är helt klart befogad, men det finns en förklaring:

Sedan 2006 bevakar Skolporten alla utbildningsvetenskapliga avhandlingar i syfte att stärka dialogen mellan forskare och lärare (egentligen gjorde vi detta redan före 2006, men det var då vi började samarbeta med Myndigheten för Skolutveckling kring detta). Förutom att sammanställa fakta och abstract gör vi korta intervjuer med varje doktorand. Dessutom försöker vi plocka upp så många andra (relevanta) forskningsnyheter som möjligt.

Med detta arbete är vi stolta men inte nöjda. Vi skulle gärna göra ännu mer! Framöver hoppas vi till exempel kunna ha full bevakning på alla peer reviewade tidskrifter och större rapportserier. Problemet är tid och pengar. I morgon när min kollega Åsa går på föräldraledighet består forskningsredaktionen av 1 person.

Magasinet 360 är ett sätt att försöka fånga upp annan ny forskning, men - ärligt talat - så är många seniora forskare rätt bra på att gömma undan allt intressant de gör... Hittar vi något intressant på webben så lägger vi upp det hos oss!

Så ja, tills vi har utökat redaktionen så vill jag härmed uppmana alla forskare där ute att tipsa oss om ny forskning! Och be gärna andra tipsa oss!

/ Fredrika

Inga kommentarer: