onsdag 17 juni 2009

Sommarlov för vissa och dags att summera forskningsvåren


Skolporten/fou tar snart sommarlov men först är det dags för en liten summering av /fou-våren som gick.

Våren 2009 har det kommit hela 70 nya svenska avhandlingar som är relevanta för skolans lärare och ledare i sin yrkesroll. Vilka det är kan du se här.

De 5 mest lästa avhandlingssidorna på Skolporten (hittills) i år är:

1. Christian Eidevald, "Det finns inga tjejbestämmare" (4 423 läsare)

2. Cecilia Wåhlstedt "Specifying the Heterogenity" (3 845 läsare)

3. Kristian Lutz "Kategoriseringar av barn i förskoleåldern" (3 156 läsare)


4. Claudia Gillberg "Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling" (2 486 läsare)


samt

5. Anna-Lena Ljusberg "Pupils in remedial classes" (2 210 läsare)

Finns det någon gemensam nämnare för dessa våra populäraste avhandlingar kanske ni undrar. Jodå nästan - 3 handlar om specialpedagogik, 2 om genus.

Den mest lästa forskningsnyheten våren 2009 kom från forskning.no och handlade om att kvaliteten på lärarna är det mest avgörande för goda resultat i klassrummet.

På andra plats kom Forskning & Framstegs nyhet om att arbete mot mobbning lönar sig.

Man kan bara konstatera att även det mest självklara ibland kan vara en stor nyhet...

Min personliga favoritnyhet om tonåringars hjärnor har till min stora glädje också hamnat högt upp på listan. Vem vet, kanske har en och annan stackars oskyldig högstadieelev därmed sluppit bli utskälld under våren...


Njut nu av sommaren och läs riktigt många forskarintervjuer så hörs vi igen i augusti!

/ Fredrika Fredmark

PS. Skolporten.com uppdateras (nästan) som vanligt med nyheter hela sommaren.


Inga kommentarer: