tisdag 14 juli 2009

Har idrott och hälsa en en plats i dagens skola?



Antar att vi är en rätt liten skara som jobbar de här veckorna i juli, men för er som trots allt sitter framför datorn/iPhonen etc. kommer här ett lästips.

Igår fick jag in en intressant intervju med en forskare som disputerade i våras - Jan-Eric Ekberg på Malmö högskola. Han har studerat vad som står i kursplanen i ämnet idrott och hälsa, vad lärarna säger och anser att ämnet ska innehålla och (inte minst) vad som faktiskt sker under lektionerna. Avhandlingen visar att skillnaderna mellan lärarnas lektioner är större än likheterna och, enligt Jan-Eric, så ”saknas konsensus om vad ämnet idrott och hälsa faktiskt ska innehålla och leda till”.

Tror att många – både lärare och elever – känner igen sig. Själv fick jag betyget 5 på högstadiet efter att ha gått hela långmattan på händer. Det är vad jag kallar meningsfull undervisning och seriös betygsättning. Not.

Här hittar du intervjun.

/ Fredrika Fredmark

1 kommentar:

Lennart Bladh sa...

Jag håller fullständigt med dig!
Efter 20 år som idrottslärare och efter att jag vänt och vridit på mig för att skapa lektioner med lust för alla elever har jag insett att vi måste ta bort "idrott" i själva namnet i skolan. Inför i stället ett hälsoämne för alla elever med ett innehåll av fysisk aktivitet.

Jag skriver mer om detta på min blogg
http://fms-gotland.blogspot.com/

Gå gärna in där och tyck till lite vettja!