onsdag 9 december 2009

Rektorn som vågade prioritera annorlunda

heter Lennart Sandborg och arbetade tidigare på Katarina Norra Skola i Stockholm. Lennart valde att lägga tid, engagemang och resurser på att arbeta aktivt med Barnkonventionen. Personal, elever och föräldrar var alla delaktiga i skolans arbete. Lennart själv intervjuade tex 65 stycken sexåringar om vad de tyckte var bra och dåligt i skolan. Det tog tid. Men det var viktigt. Viktigare än mycket annat som en rektor "ska" göra tyckte Lennart. Utöver elevintervjuer, vad gjorde Lennart och hans lärare mer? Och hur fick han föräldrarna att engagera sig i skolans arbete? Och kan hans arbete verkligen ha haft någon betydelse långsiktigt - Lennart är ju inte längre kvar på skolan. På den sista frågan svarar Lennart: "ja, det är många som vill gå på Katarina Norra. Kön är lång...". De andra frågorna får du svar på här.

/Skolporten

Inga kommentarer: