onsdag 4 maj 2011

Bra lärare ska ha bra löner...

Bra lärare ska ha bra löner, tänk om man skulle säga att bra läkare ska ha bra löner nej, så kan man inte resonera, skriver Emanuel Karlsten direkt från Lärarnas Riksförbunds stämma. 

Eller så kan man det. I Michael Moores film "Sicko" om hälsosystemet i (bl a) USA och Storbritannien, framkommer att engelska läkare faktiskt får bonus för om de lyckas få sina patienter gå ner i vikt eller sluta röka.


Det är viktigt att våra barn erbjuds en likvärdig utbildning i det här landet, såväl som sjukvård. Men vid utbildning tangerar vi dessutom vid något ännu viktigare, grundläggande demokratiska fri- och rättigheter. Barnens möjlighet att erövra världen. Jag inser att den svenska skolans bristande kvalitet säkerligen beror på reformtrötthet, ibland usel politisk styrning och kassa styrdokument, men jag tror också att det finns lärare därute som aldrig borde ha blivit det, och som kanske egentligen inte ville, när det kom till kritan. Jag är också övertygad om att det finns lärare därute som alltid har lyckats prestera, oavsett, eller trots, förutsättningarna i verksamheten. De har bara aldrig belönats för det. Är det inte dags för det nu?

//
undrar  Hedda Lovén



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har nyligen passionerats (som jag brukar säga) från ett universitet där jag arbetat som lektor i pedagogik. Eftersom jag är förskollärare i botten så är jag nyfiken på att se hur verksamheten fungerar idag. Jag anmälde mig som vikarie i kommunen, men tänkte att jag får nog inga vikariat eftersom jag hört att det är så ont om pengar. Jag är mäkta förvånad! I går var det minst tre vikarier på två 3-5årsavdelningar och på en av de två småbarnsavdelningarna tre (inkl. mig) plus en studerande. Jag kände mig överflödig på småbarnsavdelningarna med sammanlagt fyra främmande ansikten för de små, så jag gick till 3-5-årsavdelningen och läste en bok för några barn där. Min övergripande uppfattning hittills är att barnen på de förskolor jag varit har det väldigt olika. På en förskola har barnen det väldigt bra men på en annan inte alls bra. Dessutom oerhört slitna och smutsiga lokaler och alldeles för många barn i grupperna. Det är spring, gråt och skrik nästan hela dagen inomhus. Pedagogiska aktiviteter hoppas jag att de har när jag inte är där. Men jag har förfrågningar alla dagar jag sagt att jag kan arbeta, så varför är förskolepedagoger så mycket sjuka eller i alla fall borta från sina ordinarie arbetsplatser, undrar jag.

Hälsningar från en passionerad förskollärare

Bertil Törestad sa...

Jag delar till 100% din upplevelse!

torestad.blogspot.com