onsdag 22 maj 2013

Lärande i Ghana - skiljer det sig från lärande i Sverige?


För tillfället härarbetar jag i Ghanas huvudstad Accra. Jag har ännu inte satt mig in i detalj i deras skolsystem, men har funderat kring andra saker gällande lärande. Det första jag vill tänka högt om är miljön och det vardagliga lärandet, det som många gånger inte lärs ut i klassrummet.

Detta lärandet ser väldigt olika ut beroende på var du växer upp. Om du växer upp här lär du dig att ta till vara resurser, om du växer upp i Sverige lär du dig att det går alltid att köpa nytt. Här lär du dig snabbt att om du slösar bort vatten har du inget kvar sedan, i Sverige att du kan stå i duschen tills någon annan knackar på dörren.
Accra, huvudstad i Ghana.

Ja, jag vet att jag nu gör en generalisering. Alla barn i Sverige har inte möjlighet att slösa men alla barn i Ghana lever heller inte i den fattigdom du kanske förväntar dig.

Häromdagen såg jag ett ekipage, en motorcykel med tre män som stannade till vid ett hus och det var det som fick mig att börja tänka. I Sverige hade jag istället sett tre stora bilar med en ensam man i varje bil, på väg till samma ställe. När jag går på min lunchpromenad ser jag hur vardagen ser ut för många här och när vatten hälls ut i avloppet som rinner längs gatan, är det en liten skvätt och den är mörkt grå.

Fattigdom gör att människor tvingas lära sig utnyttja resurser på ett helt annat sätt än vad vi med pengar är vana att göra. Ett annat exempel på att fattigdom tvingar folk att hitta andra vägar är att på många platser i Accra drivs lampor med solceller. Utvecklingen har gått snabbt framåt och man har kanske till och med hoppat över något steg?

Vi i Sverige lär oss att om man inte gillar färgen på bokhyllan längre, eller om vi haft samma matbord i mer än två år, slänger vi ut det och köper ett nytt. Här i Ghana återanvänds allt. Från plastpåsar där handtagen knyts om när de gått av, till möbler och skor. När en sopa här till slut når soptippen, finns det inget mer kvar än just en sopa.

Här må de vara fattiga men vi har mycket att lära oss av dem. Frågan är hur?

/Karolina

Inga kommentarer: