torsdag 19 maj 2011

Underbar matematik!

Vi planerar att starta ett nytt nyhetsbrev till hösten med tema matematik. Det är en tanke vi äntligen genomför, för vi har burit på idén länge. Den 9 september planeras premiärbrevet att skickas. Men det var just det där med att skickas, till vilka ska brevet skickas? Vi har över 70 000 prenumeranter på våra nyhetsbrev, men breven är inte läroämnesspecifika. Vem undervisar i matematik och vem i idrott eller franska? Givetvis faller hela idén med ett matematikbrev om vi inte skickar till de som är intresserade av att få ta del av nyheter inom just det fältet. Men vi får gräva där vi står, så i nyhetsbrevet för grundskolan som skickades i morse skrev vi om det nya brevet. För enkelhetens skull angav vi min maildress dit alla gärna fick maila för att anmäla sitt intresse av matematikbrevet som vi har döpt till Underbar matematik. Jag vet inte varför jag tänkte så, men jag trodde att jag kanske skulle få 20-30 mail. Helt hanterbart. I morse kl. halv nio hade jag 140 nya prenumeranter anmälda, den första hade mailat sitt intresse kl. 04.46! Kvart i fem! Och under hela dagen idag fortsätter min mailbox att fyllas av engagerade lärare som vill prenumerera på matematiknyheter. Är du en av dem så maila gärna du med, du når mig på birgitta.hartzell@skolporten.com
Så, problemet med utskickslistan är löst och den 9 september satsar vi på att sända iväg premiärbrevet, fullt av härlig matematik!


//Birgitta Hartzell

onsdag 4 maj 2011

Bra lärare ska ha bra löner...

Bra lärare ska ha bra löner, tänk om man skulle säga att bra läkare ska ha bra löner nej, så kan man inte resonera, skriver Emanuel Karlsten direkt från Lärarnas Riksförbunds stämma. 

Eller så kan man det. I Michael Moores film "Sicko" om hälsosystemet i (bl a) USA och Storbritannien, framkommer att engelska läkare faktiskt får bonus för om de lyckas få sina patienter gå ner i vikt eller sluta röka.


Det är viktigt att våra barn erbjuds en likvärdig utbildning i det här landet, såväl som sjukvård. Men vid utbildning tangerar vi dessutom vid något ännu viktigare, grundläggande demokratiska fri- och rättigheter. Barnens möjlighet att erövra världen. Jag inser att den svenska skolans bristande kvalitet säkerligen beror på reformtrötthet, ibland usel politisk styrning och kassa styrdokument, men jag tror också att det finns lärare därute som aldrig borde ha blivit det, och som kanske egentligen inte ville, när det kom till kritan. Jag är också övertygad om att det finns lärare därute som alltid har lyckats prestera, oavsett, eller trots, förutsättningarna i verksamheten. De har bara aldrig belönats för det. Är det inte dags för det nu?

//
undrar  Hedda Lovén



måndag 18 april 2011

Seminarium med DN´s Maciej Zaremba

Vi blev inbjudna till att lyssna till Maciej Zaremba hos Timbro. Han berättade att han fått rekordmånga mejl och telefonsamtal efter sina artiklar. Att han träffat och pratat med lärare som inte vågade framträda i reportagen med sina namn. Att det uppenbarligen finns stora problem med hur vi definierar olika ord och uttryck - något vi först borde reda ut så att debatten inte riskerar att handla om äpplen och päron. Han ställde frågor: varför kan inte fackförbunden komma överens? Hur kan ett fackförbund organisera såväl lärare som rektorer, ska Skolverket läggas ned, varför ska kommuner själva bestämma hur de ska tolka läroplanen, kanske borde det vara intagningsprov till gymnasieskolan, hur kommer det sig att en elev kan få 13 IG och ändå vifta  glatt med studentmössan? Frågorna var många, tiden räckte inte till för att diskutera eventuella svar. Men säkert är att debatten kommer att fortsätta. Följ den på Skolporten, Skollyftet, Aftonbladets skolgranskning, och alla de andra bloggar och twitterflöden som finns!

tisdag 12 april 2011

Killfröken hjälper de unga erövra världen!

Jacob Möllstam, lärare, krönikör i Magasin 360 och inspirerande bloggare under namnet Killfröken, hur vill du hjälpa de unga erövra världen?

- Jag har en känsla av att barn erövrar världen mest hela tiden, vare sig vi vill eller inte. Ibland händer det öppet och inför omvärldens ögon, och ibland händer det i hemlighet - utanför vuxenvärldens godkännande. Vad jag som lärare (och i förlängningen erövringsåskådare) kan göra, är att bygga mina elevrelationer runt dessa erövringsprocesser. Genom att visa barnen att jag är genuint intresserad av deras intressen och att det finns en plats i skolan för dessa att utvecklas, kan jag locka fler elever att våga erövra. Genom att jag visar min egen mänskliga okunskap kan jag få mina elever att chansa. Genom att ta hjälp av vardagliga strategier för kunskapssökning kan jag ge eleverna verktyg att erövra effektivare, både i skolan och på fritiden. Allting börjar och slutar med att jag bygger min professionella lärarroll runt faktumet att det enda verktyget jag har är min relation till eleverna.

fredag 8 april 2011

Hjälp de unga erövra världen!

Skolportens vision är att hjälpa de unga erövra världen. Vi ställde frågan: Hur vill DU hjälpa de unga erövra världen till några personer verksamma inom skolan. Du hittar deras svar här!

måndag 4 april 2011

Här arbetas frenetiskt....

Eller inte. Var är alla andra av Skolportens anställda klockan 16:45 på en måndag? Den enda som är kvar är Johannes. Och han jobbar ju inte ens hos oss, han jobbar på KKM. Men han är lika glad för det :)