Jag har en ny idol. Hon heter Gunilla Svingby, är professor i pedagogik och levererade veckans bästa citat. ”Teorier är jätteviktiga men jag känner mer och mer att det viktiga är att vi använder teorierna. Och om inte jag som är professor lyckas översätta dem, hur kan jag då förvänta mig är lärarna ska kunna göra det”. Mycket tänkvärt.
Mer Gunilla blir det i nästa nummer av 360.
/ Fredrika
Mer Gunilla blir det i nästa nummer av 360.
/ Fredrika
1 kommentar:
Lärare som ges möjligheter kan omsätta teori till givande praktik. Efter att ha läst Bartholdsson, Granath, Hugo, El Gaidi så ser man helt enkelt sin verksamhet på nya sätt och kan därmed fortsätta utveckla den vidare. Men det kräver tid, kraft energi. Och dessa är begränsade - ska det göras måste vågskålen med "What's in it for me?" helt enkelt väga tyngre, och här finns ännu mycket att göra. Jag känner till många rektorer som är positiva till skolforskningen i teorin, men när det kommer till praktiken ses lärare som vill ägna tid och kraft åt detta mest som besvärliga, egensinniga och jobbiga. Läs Yvonne Lindholms och Ann-Sofie Wedins avhandlingar om ni även vill se lite vetenskapligt stöd. Göran Brante verkar också lovande...
/yrkesverksam lärare sedan 10 år, följer skolforskningen inte på skolans utan LRs uppdrag...
Skicka en kommentar