onsdag 18 februari 2009

EFTERLYSNING - uppgifter om lön till bästa lärarna!


Vill du hjälpa oss sammanställa en lista över var våra bästa lärare kan få bäst lön? Och vilka arbetsgivare som man ska undvika!

Vi börjar med att, om några veckor, publicera en lista över 90:e percentilens lön inom fyra lärarkategorier:

* förskollärare
* grundskollärare 1-7
* grundskollärare 4-9
* gymnasielärare i allm ämnen

Uppdelad efter skolhuvudman!
Har du tillgång till de senaste uppgifterna?

Skicka uppgifterna till mig:
per.reinolf@skolporten.com

/ Per

1 kommentar:

Teame2 sa...

Kompetens och erfarenhet borde värderas högre inom lärarskrået än det görs idag.

Men kompetensen och erfarenheterna har inget egenvärde. Det finns ju lärare som kan oerhört mycket och som har arbetat i måmga år som lärare, men som är värdelösa när det gäler att lära ut. Deras pedagogik och sociala kompetens kan ha sådana brister att varken erfarenheterna eller kunnandet kommer till användning. Därför borde det vara som inom den privata yrkessektorn, nämligen individuellt bedömda kriterier. Vissa av dessa kan relateras till lönen, andra inte.

Till syvende och sist så anser jag att läraryrket är underbetalt i förhållande till deras samhällsansvar och vad det är värt att vår nästkommande generation har uppdaterat sitt kunnande. Man pratar ofta om hur krävande yrket är och hur jobbigt lärare har det. Och av de anledningarna ska de tjäna mer.

Jag tycker att vi borde vända upp-och-ner på den debatten och istället titta på vad det betyder att ha en lärare. Om vi pratade mer om hur viktigt läraryrket är och hur lång utbildning som krävs för att få lärarnålen, så skulle det nog vara enklare att argumentera för högre löner.

Jag vet en kvinna som satte sig hos sin chef och berättade att hon hade minsann tagit tag i än det ena och än det andra, så nu ville hon ha högre lön. Hon gjorde om försöket tre gånger utan att lyckas. Chefen bara ruskade på huvudet. Hon kom till mig och bad mig om goda råd. Hur skulle hon göra för att lyckas med löneförhandlingarna?
-Förbered dig noga inför nästa möte. Tänk igenom tre exempel på arbetsinsatser där du 1.insåg att det fanns ett problem som behövde lösas 2.du agerade på ett visst sätt så att det här problemet löstes och 3.vilket var det goda resultatet av din insats, och hur var den till nytta för verksamheten.

Hon tog med sig mitt råd och inför nästa möte hade hon tre klockrena exempel med bakgrund/problembild, handling/agerande och nytta/resultatet av insatsen.
Chefen föreslog löneförhöjning innan hon ens hann be om det. Han begrep vilken enastående förmåaga hon var och ville därför skriva under på att hon skulle ha mer betalt.

Ofta tar vi för givet att chefen vet vad vi åstadkommer, men gör inte det. Beskriv ditt sätt att de på det genom att exemplifiera mera!

E Eklund