Lärande, inspiration och kunskapsutveckling är syftet med den databas för utvecklingsarbeten i skolan som Skolporten just nu bygger upp med stöd från Sveriges Kommuner och Landsting. Databasen bildar en unik källa till kunskap om det utvecklingsarbete som äger rum i förskola och skola.
I databasen samlas förskollärares, lärares, skolledares och andra pedagogiska yrkesgruppers dokumentation över sitt arbete i skolan. Det kan vara artiklar, rapporter och utredningar men också filmer och ljudfiler.
I den första delen i utvecklingsarbetet bygger fyra kommuner: Sandviken, Linköping, Botkyrka och Håbo, upp en lokal organisation för publicering och undersöker användarnas förväntningar på tjänsten.
Enkelhet är ett nyckelord. Det ska vara lätt att förstå tjänsten och enkelt att använda den – att söka, läsa och publicera.
För att bli ett relevant verktyg behöver innehållet hålla en grundläggande kvalitetsnivå. Den som publicerar innehåll får därigenom en kvalitetsstämpel på sitt arbete, och den som läser vet att innehållet är trovärdigt. Sex kriterier har formulerats, det handlar bland annat om relevans, tydlighet och ändamålsenlighet. För att kontrollera att innehållet motsvarar kriterierna ses det igenom av en meriterad granskare före publicering.
Skolporten ansvarar för utveckling och drift av databasen. Skolporten tar också fram en metodhandbok och erbjuder kommunerna utbildning i hur databasen kan användas i det lokala utvecklingsarbetet.
Vill du veta mer om databasen redan nu? Kontakta mig gärna!
/ Therese Mabon
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar