Vi som deltog idag fick ta del av flera olika föreläsare och delta på ett par olika workshops, bland annat lyssnade jag till lärare som berättade hur de konkret arbetare utifrån Göran Svanelids Big 5. Och detta i anslutning till att jag just lyssnat till Göran själv. Och till sist valde jag att lyssna till föräldraföreningens unika arbete i Vara kommun och i Kvänum specifikt. För en tid sedan fick de inte föräldrarna att delta vid möten så nu förlägger de helt enkelt föräldraföreningens möten på företagen runtom i närområdet. Dessutom samlas att alla skolor representeras vid terminsvisa dialogmöten där de träffar bildningschef, ordförande för nämnden, politiker, fackliga företrädare. En bra förebild att ta efter i samverkan med föräldrar helt enkelt! Låt er inspireras av dem.
Dagens största behållning för mig blev föreläsningen med Troed Troedsson från Paradigmmäklarna. Jag sitter nu på tåget och funderar på vilken min nästa historia är som jag vill berätta, vilken min nästa idé och retorik kring den ska vara. Och jag vet nu lite mer hur jag ska prata med mina söner om deras framtid.
Och sist men inte minst modererandet som sköttes exemplariskt av Stig-Roland Rask.
Värme i vintermörkret!
/Therese
PS. Ett sista tack till Birgit Ohliv för hämtning vid stationen och lunchsällskap!
1 kommentar:
Ja, du och jag hade tur med trevil chafför när vi ramlade in något föresenade.
Även jag funderar på just skillnaden mellan kunskap och förståelse. Har under dagen fört intressanta tankar kring det på fb. Klart är att det är svårt att se skillnaden för många i skolvärlden.
Tog hjälp av förre universitets kanslern Stig Hagströms definition. Han sa at skolan utbildar i ett antal fristående vetskaper=ämnen. När man kopplar ihop olika vetskaper för att lösa ett problem blir det kunskaper. Ser man ett gap eller förstår vad någon behöver tar man med sig delar av kunskapsmassan och flyttar den till en annan nivå. Det kallade han kompetens. Det kanske man kan koppla ihop med förståelse.
Några tankar som surrat i hjärnkontoret under dagen.
Skicka en kommentar