Skolbibliotek – skolans nav!
Förra veckan anordnade vi på
Skolporten konferensen ”Fortbildning för dig som arbetar som
skolbibliotekarie”. Vi ville sätta skolbiblioteken och
skolbibliotekarier, som de viktiga pedagogiska resurser de är, i
centrum. Vi ville vara med och vända ut och in på
skolbiblioteksvärlden och bidra med nya tankar, idéer och
infallsvinklar. Det här tror jag att vi lyckades med.
Drygt 220 konferensdeltagare samlades i
Göteborg, från Malmö i söder till Umeå i norr, via
Åland i Finland. Många av deltagarna arbetade naturligtvis som
skolbibliotekarier, men det fanns också specialpedagoger,
speciallärare, fritidspedagoger, lärare för alla olika åldrar och
olika ämnen, utvecklingsledare, rektorer, enhetschefer och någon
journalist på besök. Alla samlade utifrån det gemensamma intresset
och nyfikenheten på skolbiblioteksverksamheten.
Under två heldagar
avhandlades och diskuterades skolbibliotek. Vad är ett
skolbibliotek? Vilken roll ska det ha? Vad säger skollagen? Hur bör
det vara organiserat? Hur ska ett skolbibliotek se ut i en digital
värld? Vad säger Skolverket och Skolinspektionen? Hur ska
skolbiblioteken se ut i framtiden? Vilka möjligheter finns det?
Vilka hinder måste övervinnas? Hur sätter vi skolbiblioteket på
rektors och skolledningens agenda? Och hur kan jag som arbetar som
skolbibliotekarie komma till min rätt?
Föreläsningsensemblen
bestod av personer från skilda områden med olika, men lika
betydelsefulla erfarenheter att bidra med. Exempelvis kom Fredrik
Hanell, forskare från Lunds universitet och berättade om sin
forskning kring sociala medier och informationskompetens i
lärmiljöer. Direkt efter honom steg Peter Rydén,
gymnasiebibliotekarie från Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn upp på
scenen och berättade stolt hur han arbetar med sociala medier i
praktiken för att motivera och inspirera sina elever. Peter
berättade dessutom att man absolut inte måste vara IT-expert för
att använda sig av digitala verktyg i undervisningen. Det finns
hundratals andra experter att fråga - eleverna! Anne-Marie Körling,
lärare och författare från Stockholm pratade med stor inlevelse om
högläsningens och böckernas roll i undervisningen och hur det går
att påverka barn och ungas läslust. Patrik Hadenius, språkvetare
och chefredaktör för Språktidningen beskrev sig själv som
språkliberal i teorin men språkpolis i praktiken. Han delgav oss
att han allt som oftast får arbeta med att trycka undan språkpolisen
i sig själv för att ha ett öppet sinnelag för vårt snabbt
föränderliga språk och de nya sätten att uttrycka sig och
kommunicera på. För att visa oss vad han menade gav han oss detta
exempel: Kmr ALLA skriva så hääär i framtajden?!!?? LR Puss
Jag hoppas att deltagarna
får möjlighet att uttrycka all den energi och det engagemang som
skapades under de här två dagarna, nu när de är tillbaka på sina
arbetsplatser. Och jag hoppas att rektor och skolledning tar tillvara
på den entusiasm som finns hos alla som arbetar med och för
skolbibliotek. Det verkar nämligen inte finnas några gränser för
vad skolbiblioteken kan bidra med.
/Petra
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar