Camilla vet varför edcamp är så bra! |
Samtidigt som jag svarade Magnus dök tanken upp att "det vore roligt att vara med och arrangera och kanske vara på Vittra Telefonplan?" Jag har varit med på några Edcamp förut och har alltid gått därifrån tankad med energi. Efter klartecken från rektor Jannie Jeppesen drog planeringen igång!
Men vad är ett Edcamp?
Edcamp är en knytkonferens där man diskuterar skolutveckling.
Konferensen börjar med att man har ett tomt schema, kallad “gridden”, där deltagarna själva fyller på med de diskussionsämnen som ligger dem närmast om hjärtat. Ämnen som man gärna vill diskutera med andra. När schemat är fullt väljer man att delta i ämne och pass efter eget intresse. Eftersom varje deltagare har möjlighet att vara med och påverka dagens innehåll, blir det också intressant för alla.
En annan viktig sak med en knytkonferens är att man själv tar ansvar för sin egen tid: om det skulle vara så att diskussionen inte riktigt handlar om det man tänkt eller hoppats på, ja då är det inte oartigt att byta grupp för att höra vad andra diskuterar. Man tar helt enkelt ansvar för sitt eget engagemang.
Varför Edcamp på Vittra Telefonplan?
Vittra Telefonplan har en unik lärmiljö som många är nyfikna på och tyvärr är det inte lätt att möta efterfrågan på studiebesök. Därför är det ett utmärkt tillfälle att ha en Edcamp med ett tema som passar våra lokaler och samtidigt få en möjlighet att visa vår skola. Därav idén om tema "Digitala och fysiska lärmiljöers betydelse."
Det unika med Vittra Telefonplan är att vi inte har några klassiska klassrum, utan vi har olika så kallade learning spaces som bygger på olika lärsituationer; cave, watering hole, camp fire, show off och laboratory.
Så gjorde vi
Hej och välkomna! |
Dagens Edcamp på Vittra började med att jag och Magnus Blixt hälsade alla välkomna, samt att jag kort berättade om Vittras fem olika lärsituationer.
Efter det så skulle gridden (tomt schema) fyllas med innehåll. Det gick snabbt att fylla på med olika diskussionsämnen, med så många kloka personer samlade fanns det mycket att prata om!
En s k gridd = dagens schema med innehåll |
The cave |
På pass nr 1 hamnade jag i The Cave där ämnet var formativ bedömning med hjälp av digitala verktyg. Diskussionen tog fart och när passet var slut konstaterade vi att vi behövde mer tid för att fortsätta vår intressanta diskussion! När det var dags för pass nr 2 valde jag att först lyssna på ämnet digitala läromedel, för att sen återvända till samtalet om bedömning som fortsatt parallellt under tiden.
Jag höll själv i ett av de avslutande passen och valde då att lyfta min egen skolas lärmiljö, både den digitala och den fysiska. Många tankar väcktes, vändes och vreds på.
Vi diskuterade även vilka faktorer som spelar in när vi planerar våra teman/uppgifter: riktigt, relevant kunskap, digital kompetens, kreativitet.
Men vad är egentligen relevant kunskap? För vem? Och i vilket sammanhang?
Samtalet och diskussionen flöt på och plötsligt kikade Magnus Blixt in och meddelade att vi slutat för en kvart sen!
Edcamp var slut för den här gången och “kicken” över att få lyfta, engagera och diskutera med människor som verkligen är nyfikna, insiktsfulla, intresserade och drivna av en sharing is caring - anda är enormt upplyftande!
Att dessutom flera av deltagarna är twitterengagerade gör att det automatiskt skapas ett protokoll över alla klokskaper.
Tack alla för #Edcampsthlm, det är tillsammans som vi gör konferensen meningsfull och aktuell!
/Camilla Askebäck Diaz, som redan längtar till nästa #Edcampsthlm!
Camilla arbetar som matematiklärare på Vittra Telefonplan. Du kan följa henne på twitter, på hennes blogg eller läsa mer om henne hos Vittra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar