måndag 3 juni 2013

Sommarlyssningsplaner

Förra veckan blev det sommar på riktigt: Sveriges Radio presenterade årets Sommarpratare! (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5547401)

Inspirerad av Malin Sandström som bloggar på Vetenskapsnytt (http://vetenskapsnytt.blogspot.se/2011/06/sommarpratande-forskare-ar-2011.html), brukar jag roa mig med att leta efter sommarpratare som är forskare, eller har någon anknytning till forskning och/eller kunskapsspridning. I helgen gick jag igenom listan.

Såvitt jag kan se är det lite magrare med forskare i årets uppställning än tidigare år, men det finns några spännande forskare som jag definitivt ska planera in:

26 juni Katarina Gospic, hjärnforskare, läkare, företagare och författare.

27 juli Lisbeth Rausing, Linnéforskare och universitetslärare i vetenskapshistoria, tillika hedersmedlem i British Academy.

8 aug Sara Danius, professor i litteraturhistoria och ny ledamot av Svenska Akademien.

Intressant nog är de alla kvinnor - så har det inte riktigt sett ut tidigare på forskarfronten.

Jag hittar också två sommarpratare som inte är forskare, men definitivt kunskapare och folkbildare: Pelle Holmberg, svampexpert (2 juli) och Li Pamp, antikexpert (29 juli).

En annan person som kanske kan kategoriseras som en slags folkbildare och som jag inte vill missa är Jonas Gardell, författare, komiker och teologie hedersdoktor. Han är först ut på midsommardagen den 22 juni.

Några andra spännande, personer som hamnar på min lista, fast inte i kvoten forskare, utan i den kreativa och entreprenöriella, är:

8 juli Leo Razzak, social entreprenör.

23 juli Niklas Zennström, som pluggade samma utbildning som jag i Uppsala och sen grundade Skype (det gjorde tyvärr inte jag).

7 aug Daniel Sachs, vd för Proventus. Jag hörde honom för några år sedan tala om corporate social responsibility, CSR - mycket intressant!

Och så hittar jag faktiskt en fd lärare, Martha Ehlin, som engagerar sig för att få fler att donera sina organ och därför grundat föreningen Mod = Mer organdonation: Hon är lyssnarnas val och sommarpratar den 17 juli.

Kan vi önska oss fler lärare eller rektorer - eller varför inte en skolforskare - som framtida sommarpratare?

Vilka står på din Sommar-lyssningslista?

/Karin

Inga kommentarer: