En av dagens mest aktuella pedagogiska diskussioner handlar om bedömningens roll i lärandeprocesser. Det är det som vanligtvis kallas formativ bedömning som väcker intresse och diskuteras. Ibland kan man också höra lärande bedömning, bedömning för lärande eller pedagogisk bedömning som det också kallas.
Detta är också högst aktuellt för läraren, tänker jag. Likaväl som ett formativt arbetsätt ger eleven kontinuerlig återkoppling ger den också läraren återkoppling på undervisningen och läraren lär sig förfina sin undervisning.
Kanske kommer någon av våra duktiga föreläsare på konferensen Bedömning FÖR och AV lärande att ta upp det här? I morgon är det nämligen dags för vår återkommande bedömningskonferens. I tre dagar vänder vi ut och in på bedömning och betygssättningsprocessen.
Följ gärna konferensen via Twitter och #bedömningskonf
Vill du vara med och bidra med tips och idéer till kommande bedömningskonferenser? Hör av dig till mig. Jag arbetar redan vidare med vårens konferenser och tar tacksamt emot både aktuella frågeställningar och duktiga föreläsare inom bedömning.
Läs gärna mer om hur forskaren Andreia Balan förändrade matematikundervisningen med hjälp av formativ bedömning.
Hälsar
Petra
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar