fredag 4 februari 2011

Dags för skolval

Jag har i dagarna valt skola för min son. Jag har jämfört tabeller på Stockholms stads mycket utförliga webbsida, besökt skolor och lyssnat på rektorer plädera för just deras skola. Jag har valt var min son ska tillbringa sina nästkommande 10 år. I ena sekunden känns det oerhört stort alltihop, tänk om jag väljer fel. Tänk om den där procentenheten som skiljer mellan skolorna gällande i vilken grad eleverna tycker att skolan är en trygg plats, är just den procentenheten som innebär att min son hamnar utanför gemenskapen? Och hur mäter jag det mot frågor som ”Jag tycker mina lärare är bra på att undervisa” och ”Jag kan arbeta utan att bli störd”? Vilken fråga är viktigast? I nästa stund tänker jag att det klart att det blir bra, svensk skola är bra. Men det väcker även andra funderingar. Kan man jämföra skolor i tabellform? Beror inte alltihop tillslut ändå på vilka enskilda lärare han får och om han hittar bra vänner? Finns det tabeller för sån´t?


// Birgitta

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med. För att vara den stora del av ens liv - som skolan ändå är när man är ung - är det lite "för lätt" att bara ta fram siffror/statistik över "Jag tycker att min lärare är bra på att undervisa" eller "Jag kan arbeta utan att bli störd". Olika barn tycker att olika pedagogiska former är bra och en unge kanske kan lära sig saker i ett vanligt klassrum medan andra måste sitta ensamma med klassisk musik i lurarna. Plus, som sagt, dessa saker är inte de enda som har betydelse. Kamrater är minst lika viktigt. Den tryggheten och gemenskapen gör inte bara rasterna roligare, utan den bidrar även till att inlärningen blir smidigare och att man vågar tro på sig själv, tror jag. /Lisa

Magnus Blixt sa...

Känner igen ångesten över att välja skola. Som lärare vet jag hur oerhört viktig första lärarna är - haken är bara att jag inte i förväg kan veta om läraren är bra eller dålig, det visar sig först efter en månad eller två (och då vill man helst inte flytta från gruppen). Det finns bra och sämre lärare i alla skolor, en tabell säger inte särskilt mycket. Men det är klart att en skola med bra och tydlig ledning, rimlig personalomsättning, behöriga och utbildade lärare har större chans att lyckas.

Killfröken sa...

det är litegrann därför som man borde avskaffa det fria skolvalet. Det, och faktumet att det segregerar samhället/ försämrar alla elvers lärande...