onsdag 27 februari 2013


Outveckling

Funderar mycket just nu kring utveckling och lärande. För mig handlar lärande om att utvecklas och att finna nya vägar för att nå mina mål. Att ta del av nya rön, att läsa och begrunda andras upplevelser och kunskaper, att finna samband och beröringspunkter mellan olika discipliner och erfarenheter, att finna lösningar på de problem som kommer i min väg, att prova, misslyckas och att lyckas. 

Själv har jag nog aldrig varit så aktiv i mitt eget lärande som efter att jag avslutat mina studier i organiserad form. Den riktiga motivationen för mig har alltid infunnit sig när jag stött på reella problem som jag, utifrån mina erfarenheter och min kunskap, fått mandat och tid att finna lösningar på.

Får jag några betyg eller omdömen på det kan man undra? Njae, inte betyg i den bemärkelsen men erkännande och bekräftelse genom att jag gång efter annan fått förtroende att fortsätta min gärning. Jag lär och utvecklas.

Man kan säga att jag varit lyckligt lottad med kloka ledare som förväntat sig världen av mig, bekräftat och lyft mina förmågor och pushat mig till underverk och skapat förutsättningar för vidare utveckling. 
Det har gjort att jag fått möjlighet att ägna mig åt mitt livslånga lärande och att jag har blivit motiverad att fortsätta sträva mot mina mål. 

Jag är övertygad om att de som uppmuntras och blir bekräftade, automatiskt tror på sin egen förmåga och motiveras genom detta att fortsätta sin egen utveckling och därmed blir till "nytta" för vårt samhälle. Höga förväntningar är en tydlig framgångsfaktor. Oavsett ålder. 

Hur ser det då ut i skolan? 

Kloka pedagoger som förväntar sig världen av sina elever, bekräftar och lyfter deras förmågor och pushar dom till underverk och skapar förutsättningar för vidare utveckling. 

Kloka skolledare som förväntar sig världen av sina anställda, bekräftar och lyfter deras förmågor och pushar dem till underverk och skapar förutsättningar för vidare utveckling. 

Kloka skolhuvudmän som förväntar sig världen av sina skolledare, bekräftar och lyfter deras förmågor och pushar dom till underverk och skapar förutsättningar för vidare utveckling. 

Katten på råttan, råttan på repet, repet på…

Vi alla behöver lära och utvecklas för att vi tillsammans ska lyckas med vårt uppdrag. Att bana väg för de unga så att de kan utveckla sin fulla potential för att verka i framtiden. 

Det är ju trots allt dom som skall betala våra pensioner…

Våga vägra outveckling! Livslångt lärande och utveckling till alla!

Tack :)

/Åsa

3 kommentarer:

Bertil Törestad sa...

Rätt bra tänkt!
Men "världen"?

Åsa sa...

Ja, Bertil, det är nog mitt sätt att säga att man förväntar sig allt och lite till. :)
Tack för din kommentar och vad bra att vi är fler som tänker bra!
/Åsa

Åsa sa...

Ja, Bertil, det är nog mitt sätt att säga allt och lite till :). Tack för din kommentar, det känns skönt att vi är fler som tänker bra!
/Åsa