torsdag 8 september 2011

Nyttig skolmat till alla!

Högt upp på min önskelista för förbättringar på mina barns skola står bättre lunchmat och mellanmål. Nu går de på en skola som anser sig servera bra mat och en fin salladsbuffé. Ok, barnen är för det mesta nöjda och tycker att det är gott. Och jag hör även en del föräldrar på besök och lärare på skolan vittna om hur bra maten är. Den dagen jag besökte sonens klass serverades rivna morötter och vitkål. Oj, vilket jättesortement av grönsaker! Men det kanske var bara just den dagen jag var där, andra dagar kanske det erbjuds annat med större variation? Men jag blir ändå glad när jag hör dottern berätta om att hennes lärare förklarat vikten av varierad kost, och sagt till klassen att nu är de så stora att de själva måste ta ansvar för att äta bra i skolan. Vilket de såklart gör när en vuxen de litar på och respekterar säger att de själva vet och kan. Så nu går ett gäng stolta tredjeklassare till matsalen varje dag och väljer ordentligt från de olika näringsgrupperna. Och fröken fortsätter att uppmuntra - med en stjärna i pannan till de som äter ordentligt :-).

/Sandra

Inga kommentarer: