måndag 6 februari 2012

Här eller därarbeta


Jag gillar Härarbete. En tidig morgon för några år sedan blev jag på ett frukostseminarium lycklig vinnare till boken Härarbeta. Och har försökt att sprida dess teser till medarbetare och vänner. Lyckas inte riktigt få det accepterat av min lillebror som driver rörmokeri- och plåtslagarfirma. Han menar att konceptet inte fungerar på hans medarbetare. Ok, det kan jag köpa.
Spånnande att nu i helgen läsa om Microsoft som till sina anställda uppenbart verkar ha propagerat för härarbete, tydligen inte lyckats särskilt väl eftersom de nu måste stänga kontoret för att få det att fungera. Det tror jag inte på är rätt väg. Att stänga kontoret.

Tillbaka till min lillebror och hans medarbetare så tror jag att någonstans handlar det ju också om vilka arbetsuppgifter som du har och kan ta med dig för en dags härarbete. I höstas fick jag möjlighet att åka till Dubai ett par dagar och då blev det härarbete för min del. Först välja ut vilka uppgifter som lämpade sig att ta med sig och sedan lämna över andra delar till de som är kvar på kontoret. Redan på flighten ned blev det lyckade samtal med medresenärar om Johannes Åhmans rapport åt ESO. Och fortsatt under veckan ännu mer läsning, tankar, reflektioner kring en annan bok som jag måste rekommendera varmt:
"Half the Sky! How to change the world!" 
Jag lyckades avrunda resan med ett vanligt veckobrev och fick iväg det i tid tack vare pigga medarbetare på hemmaplan. Teamwork på distans!!

Samtidigt läser jag nu en annan bok om mindfulness, Vart du än går är du där, och varje gång jag läser titeln så tänker jag på att det måste finnas inte bara härarbete utan även därarbete.

När här- eller därarbetar du? Och vilka uppgifter tar du med resp inte?

Hör av dig till mig och berätta,
Värme
Therese

2 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet uppstår ju när någon annan tvingar dig att göra därarbete när du skulle prestera bäst med härarbete.
Eller hur?
Problematisera lite kring det istället, arbetsgivaren(ja, infantila rektorer) som öser på lärare uppgifter(även fler lektioner) så fort det inte är lektion. Istället för att låta läraren avgöra vad som behöver göras för att höja kvaliteten!!!
/LR radicals

Anonym sa...

Vi tänker som så att man kan ägna sig åt härarbete på olika sätt. En variant är att ta med sig sina elever utomhus, eller uppmuntra dem att själva förflytta sig utanför klassrummets väggar. Det finns ju inget som säger att man lär sig bäst i ett vanligt klassrum - det måste finnas massor av andra ställen där arbetet kan göras. Även lärare bör ju kunna förflytta delar av sitt arbete till andra platser än kollegierummet? Det finns säkert många chefer, både inom skolan och utanför skolans verksamhet, som gärna bestämmer var de anställda ska utföra sitt arbete. Men det är ju också den enskilda medarbetarens ansvar att våga ta eget initiativ och argumentera för fördelar med alternativa arbetssätt. På Skolporten härarbetar vi - det betyder absolut inte att vi aldrig är på kontoret. Tvärtom! De flesta av oss är på kontoret fem dagar i veckan. Men då och då så flyttar vi på oss: till biblioteket, hemmet, Waynes coffee, Dubai eller kanske gymmet och löpbandet.

/Sandra, Skolporten