torsdag 6 september 2012

Kunskap är makt

eller nöjer du dig med en ipren när det helt enkelt blir för mycket? Som förälder är det inte alltid lätt att hålla sig ájour med alla skolreformer, betygskriterier eller politiska utspel. Man har ju oftast en "egen" vardag som är minst lika full av organisationsförändring, mötesstrukturer och måluppfyllelse.

När det gäller en förälders engagemang i skolfrågor generellt, blir det såklart oftast så att fokus hamnar enbart på det egna barnets skolgång, i en viss situation och mest troligt vid en punktinsats som ett föräldramöte eller ett utvecklingssamtal. För hur ska man orka sätta sig in i helheten?

Jag har den stora förmånen att få jobba med skolfrågor. Och därför handlar ju självklart mycket i min vardag om just - skolan. Den här veckan är det föräldramöte i båda mina barns klasser. Och jag tänker som jag alltid tänker inför dessa sammankomster: Sandra, håll en låg profil. Men det spricker alltid. Kanske lika bra det - annars blir det så få föräldrar som anmäler sig som representant till föräldrarådet, klassförälder eller protokollskrivare. Jag brukar lyckas pricka in alltihop. Och där jag inte hinner delta anmäler jag min man som frivillig :-). För delaktighet och engagemang ger i sin tur kunskap. Och kunskap är makt. Makt att påverka, medverka, förbättra. Och skapa en givande relation till barnens klasskamrater, klasskamraternas föräldrar, barnens lärare och sist men inte minst, skolans rektorer. För det är faktiskt även ditt ansvar att dina barn går i en fungerande skola, att de får tillgång till bästa möjliga skolgång. Så passa på nu vid terminsstart - läs på, engagera dig och njut av att kunna påverka.

/Sandra
ps ett litet hurrahurra för Högalidsskolan på Söder med rektor Mattias Boström - som uppmuntrar oss föräldrar att vara delaktiga och ta egna initiativ.

Inga kommentarer: