fredag 28 januari 2011

Mobbning - allas ansvar att motarbeta

Sitter på föräldramöte i klass 4A. Jag har bett läraren ta upp barnens mobilanvändande - i stort sett hela klassen har egen mobil. Men hur används telefonen? Framförallt är det sms som skickas till höger och vänster. Utan någon som helst reflektion eller fundering kring 1. vad är det jag skriver 2, hur skriver jag och 3, hur kommer mottagaren känna när han/hon läser meddelandet? Diskussionen blir engagerad och livlig. Många föräldrar visar sig inte ens ha reflekterat över att de borde prata om vad som kommuniceras via sms. Vilket förvånar mig otroligt mycket. Finns det ett snabbare, bättre eller hemligare sätt för en 10-åring att säga nått taskigt om någon annan utan att den personen får reda på det, än via sms? Som förälder måste man vara delaktig i hur barnen behandlar varandra. Vi kan inte lämna hela mobbningsproblematiken åt skolan att lösa.
Mobbning är inte lätt att hantera, och Skolverket sågar nu skolornas färdiga antimobbningsprogram.

/Sandra

1 kommentar:

Björn Hultman sa...

Det är alltid vuxnas ansvar att hantera dessa frågor och jo skolan har ett stort ansvar även när det gäller internet och sms mobbning. Så länge det rör sig om en elev på skolan, så ska skolan agera. Detta påverkar ju undervisningen och annat om det inte görs något. Själv föreläser jag om ämnet.