Jag minns min första dag i skolan som
förväntansfull sjuåring och jag minns när jag gick ut trean och
tänkte att så skönt, nu är det bara mellanstadiet, högstadiet,
gymnasiet och lärarhögskolan kvar. Sedan är jag lärare! Och jag
minns min första dag som lärare 17 år senare. Den dagen undrade
jag var jag hade hamnat och hur jag skulle klara av det här.
A berättade att
han inte kunde läsa och skriva. B ville helst vara någon
annanstans. C talade inte så mycket svenska. D kunde inte
koncentrera sig.
På det första jobbet omsätts den
teoretiska yrkesidentiteten i praktisk handling. Läraryrket visade
sig handla mycket om att bygga relationer eftersom det i slutänden
är på det personliga planet man når varandra.
E hade en pappa
som slog. F en mamma som drack. G hade hamnat i dåligt sällskap och
H hade inget sällskap alls.
Med fordonskillarna hade jag en tyst
överenskommelse. Om jag lärde mig lite om hur en bil fungerar under
huven så kunde de tänka sig att lyssna på vad jag hade att säga.
Det var de mest lärorika rasterna jag upplevt och killarna klarade
sin engelska. Det rådde ömsesidighet trots att vi var olika.
I fick en
diagnos och förstod att han inte var dum. J lärde sig att hon var
bra även utan sin diagnos. K vande sig vid att varva ned med hjälp
av en tidning vid lektionens början och för L hjälpte det att
börja komma till skolan.
Ibland sägs det att skolan är en
skyddad verkstad men det håller jag inte med om. Skolan är ett
samhälle som speglar den mångfald och variation som även finns
bortanför skolgården. När jag möter A, B, C och L utanför skolan
flera år senare så vet jag att det vi gjorde tillsammans var
viktigt för det de gör idag. Var och en av dem hade ett problem med
sig som behövde lösas och det är lärarens uppgift att bidra med
kunskap och motivation. Att lyssna och lära av sina elever är lika
självklart som att lyssna och lära av sina lärare. Ömsesidigheten
är ett sätt att göra två parter nöjda och det är när
relationen växer som det blir dynamik i mötet och sådär roligt
att gå till jobbet.
Men kan man skriva ett inlägg om hur
spännande och givande det är att vara lärare när larmrapporterna
avlöser varandra? Jag tycker att det går bra, men det är ett
faktum; läraryrket är fantastiskt men det finns tyvärr alldeles
för få fantastiska lärarjobb för tillfället. Det är dags att
göra något åt det.
/Per-Daniel Olsson
Lärare, numera
legitimerad, i engelska och tyska med erfarenhet från
vuxenutbildningen, gymnasiet och grundskolan år 7-9. Han jobbar för
tillfället med distansutbildning och har snart varit lärare i 15
år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar