tisdag 23 oktober 2012

Hur ser en forskare ut?


I förra veckan var jag på en konferens om skolforskning, Forskning ger bättre resultat i skolan - en konferens för erfarenhetsutbyte. Det finns mycket man skulle kunna skriva om den, så många spännande projekt och initiativ som är på gång runt om i landet, men eftersom arrangörerna kommer att lägga ut alltihop i form av ppt-presentationer och filmade föredrag inom kort, kommer här bara en reflektion över en fråga som dök upp: Hur ser en skolforskare ut?

Det var en av de medverkande som slängde ut denna fråga. Hon berättade att hon googlat efter bilder på forskare till sin presentation. Allt hon fick fram i sökningen var provrör och labrockar. Men hur ser en forskare i didaktik eller pedagogik ut?

Där jag jobbade tidigare, på VA, gjorde vi undersökningar och studier om attityder till forskare och forskning. En studie handlade om ungas bilder av forskare. Vi lät då bland annat barn rita sig själva som forskare i framtiden (se rapport här). Till och med i en så formulerad uppgift dyker den upp – stereotypen av forskaren som en galen man med vit rock och håret på ända. De barn som ritade så tänkte kanske att om de skulle bli forskare så måste de också bli galna? Och framför allt måste forskningen handla om kemi eller medicin.

Jag fick häromdagen ett klockrent exempel på hur barn matas med den här bilden av vad en forskare är. På en restaurang där jag och min familj tänkte äta middag lade de fram pysselhäften till barnen. En av sidorna ser ni på bilden till höger. "Tillverka dina egna coola professorsglasögon!" Inbyggd vit jättemustasch ingår.

Undertecknad drog en djup suck och gladdes åt att ingen av telningarna tryckte ut brillorna ur häftet och satte dem på sig.

I skolan då? Där är väl ändå bilden av forskare mer nyanserad? Mja… Fotot till vänster visar en matteläxa som min son hade med sig en dag (ganska länge sedan, medges, så det kanske inte förekommer såna här nu?).  Texten inleds med ”Alla vet att professorer är förvirrade ibland...” Den förvirrade professor Geni har glömt sin kombination till kassaskåpet. Nu ska eleven hjälpa honom att räkna ut den. 

Jag tror att vi får vänta länge på att den gängse bilden av forskare ska inbegripa kvinnliga samhällsvetenskapliga forskare – eller för den delen unga manliga skägglösa professorer. Men du som lärare kanske kan hjälpa till att påskynda en förändrad bild genom att undvika de värsta stereotyperna i de uppgifter du delar ut till dina elever?

/Karin

Inga kommentarer: