måndag 4 juni 2012

”We may not win the Pisa tests – but we always have the Eurovision”


Citatet i rubriken kommer från avslutningen av Stockholm Summit i veckan. Kommentaren fälldes efter att vi fått se ett musiksatt bildspel som ett gäng studenter gjort – en slags exposé över konferensdagarna där det ena musikstycket de valt som illustration var Loreens Euphoria.

Forskning har visat att fotbollsspelare är smartare än vi andra – eller i alla fall bättre på vissa typer av problemlösning. Undrar hur Zlatan skulle klara Pisa-testerna? Mäter de hjärnans "exekutiva förmåga"?

I DNs söndagsbilaga igår kunde man läsa om Per Gessle – som hoppade av skolan så fort han kunde – och Marie Fredriksson, som efter jag-vet-inte-hur-många år fortfarande reser runt i världen och drar tiotusentals fans till sina konserter. De tjänar gissningsvis rackarns med pengar på sin talang.

En annan fantastisk talang – av ett helt annat slag – jag hörde om häromdagen var unge Linus Hovmöller som 11 år gammal hjälpte sin pappa kemiprofessorn att lösa kvasikristallapproximanternas kristallstruktur. Han berättade för Vetenskapsradions reporter att han och pappa suttit två dagar och kämpat, men nä, det var väl inte så länge… det är ju 365 dagar på ett år. En dag av 180, det är väl inte så mycket!?

psykologiprofessor Lennart Sjöbergs blogg fann jag i helgen (jo, det var ju en bra helg för läsning...) en fin liten anekdot om en annan synnerligen kreativ och, skulle det visa sig, smart student – men som inte svarade som läraren tyckte att han borde…

Vilka kunskaper, färdigheter och förmågor ska egentligen skolan träna våra barn i? Kan den samtidigt satsa på och utveckla ”Pisa-kunskaper”, kreativitet och problemlösningsförmåga?

Jag vet inte, men kanske jag vet lite mer när vi kommit en bit på väg i Forsknings- och Utvecklingsprogrammet Entreprenöriellt lärande som vi på Ifous kickar igång efter sommarlovet. Ett antal skolor och skolhuvudmän ska tillsammans med en forskargrupp i Umeå under tre år utveckla såväl forskning som praktik inom området (Skollyftet ger en bra översikt om hur begreppet ska tolkas och vad läroplanen säger). Jättespännande!

Lika spännande är ett annat FoU-program, som går igång ungefär samtidigt, om Inkludering. Dvs. hur kan de barn som av olika skäl exkluderas - t.ex. placeras i särskilda undervisningsgrupper - i högre grad än i dag inkluderas i vanliga skolklasser?

Undertecknad är helt ny som FoU-ansvarig på Ifous, så jag håller jag fortfarande på att sätta mig in i allt som rör de här båda programmen (och tre andra som också är gå gång så småningom). I takt med att jag får bättre koll, ska jag försöka skriva lite om dem här på bloggen.

För stunden vill jag bara avsluta med följande visdomsord från Avis Glaze, en av föreläsarna på Stockholm Summit:

”Parents send us the best kids they have – they don’t keep the bright ones at home!”

Önskar oss alla en fin och solig skolavslutning! 

/Karin

Inga kommentarer: